psiholog diana tarcea

Cu toții știm, cumva intuitiv că internetul nu ne face bine. Nici nouă nici copiilor noștri. Dar deși știm acest lucru, nu neapărat știm exact în ce mod ne afectează, iar când zic afectează e și cu bune și cu rele. Am găsit un filmuleț pe You Tube (deci pe internet, adică stateam cu ochii în computer și mintea tot acolo) care îmi place fiindcă e în așa fel făcut încât îl putem arata copiilor noștri și să disutăm ulterior împreună cu ei care sunt efectele utilizarii in exces a calculatorului.

Eu aș face două coloane, una cu beneficii ale utilizării internetului si cealaltă cu costuri. Iar la final, neaparat concluzia!

Beneficii:

  • găsim informații interesante ceea ce ne produce plăcere – la nivelul creierului se secretă dopamina (neurotransmițătorul plăcerii), un fel de ciocolată pentru creier cu putere adictivă mare
  • nu există nicio enciclopedie unde să putem găsi atât de multe informații

Costuri:

  • superficialitate în gândire – aflăm multe informații, dar procesăm puține
  • conduce la formarea de compulsii (comportamente repetitive de genul verificarea mailurilor, citirea articolelor, share-uitul pe Facebook, etc)
  • disrupe procesul de consolidare al informațiilor în memorie – din cauza întreruperilor si distractorilor constanți, informațiile pe care le primim nu mai trec din memoria de lucru (folosită atunci când aflăm informații) în memoria pe termen lung (folosită când stocam informațiile aflate). Ca transferul informațiilor să aibă loc, e nevoie să fim într-un alt modus operandi, nu să fim în continuare bombardați de informații

Paranteză – pentru că e important fiindcă se lămurește scurt și la obiect o întrebare: “Dacă toate informațiile sunt la un click distanță, de ce trebuie să ne mai chinuim să învățăm, să memorăm?”. A cunoaște nu e același lucru cu a ști. E clar, putem găsi orice informație pe google dar procesul e așa – căutăm, găsim, trecem mai departe la altceva, uităm. Daca uităm, informațiile respective nu mai trec în memoria de lungă durată, care e mai mult decât o enciclopedie de cunoștințe – e o rețea de legături. Mintea umana nu doar stochează informații ci le și conectează, le leagă între ele. Dacă nu avem ce să legăm, nu ajungem să cunoaștem în adevăratul sens al cuvântului lumea. Cunoștințele, și nu informațiile ne permit să gândim conceptual, să gândim critic, să creăm, să inovăm.

Soluția si concluzia

Să extirpăm internetul din viața noastră? Nicigând. Produce plăcere, ori nouă, oamenilor, ne place să avem plăceri. În plus, cum ziceam, conține atâtea informații cum nicio enciclopedie de pe fața pământului nu conține. Însă, așa cum am mai spus-o, soluția se află în echilibru, măsură și intenționalitate. Să nu ramânem doar la faza de acumulare de informații ci sa fim constienți de necesitatea de a ne deconecta de la device-uri pentru a intra în modul calm, atent, focusat de gândire astfel încât să permitem informațiilor aflate să treacă în memoria de lungă durată și să se consolideze. Ca să va dau exemplu pe mine: am văzut un filmuleț. M-am uitat la el și apoi am început sa îl rezum, să extrag informațiile esențiale din el și să le sistematizez. Așa le putem spune si copiilor noștri. “- Vrei internet? Bine. Cât timp? O jumătate de ora! De acord, cu condiția să povestim la final despre ceea ce ai aflat!”.

Prin faptul că direcționăm intenționat atenția asupra informațiilor aflate, ajutăm creierul să proceseze, si astfel să transfere informațiile din memoria de lucru în memoria de lungă durată.

Bad news: Nu veți avea voie nici voi să verificați e-mailul și FB cât timp copilul vostru transferă informații 🙂

Comments

comments