scoli private cluj

Cat de curand ne vom vedea iarasi la Jurnal de Psiholog. Fiindca a inceput scoala, Raluca Anton a propus, evident, sa vorbim despre copii, despre scoala, despre dificultati pe care le avem cu totii in momentele acestea: copii, parinti, profesori si ce putem face pentru copiii nostri ca sa le fie mai usor la scoala. Imi place emisiunea, are un format dinamic, interactiv, atinge multe puncte sensibile prin subiectele propuse, dar nu reusesc sa spun tot ce am de spus, asa ca reiau pe larg aici, pe blog unele intrebari.

Eu nu fac parte profesional din sistemul educational, adica nu sunt profesor, nu activez in scoli. Dar prin meseria mea si prin faptul ca sunt parinte de scolar simt ca fac parte din acest mare sistem. Asa ca as vrea sa va propun in saptamanile ce urmeaza discutii despre copii, despre parinti si despre munca de la scoala.

M-am gandit ca scoala nu este numai pentru copii si profesorii lor, este in egala masura si pentru parinti. Vad scoala ca fiind un loc in care creste o comunitate de invatare. Si comunitatea aceasta mai e formata din copii, profesori si parinti. Ca in orice comunitate fiecare are rolul sau, fiecare isi poate aduce aportul astfel incat comunitatea sa creasca si sa prospere.

Cred ca din pacate suntem prea obisnuiti sa gasim bubele sistemului, bubele profesorilor, bubele copiilor si prea putin orientati inspre ce putem face totusi. Nu zic ca bubele acestea nu exista, dar ma gandesc ca nu vreu ca lipsa de putere in a face schimbari majore sa ma impiedice sa fac schimbari minore!

Ziceam de rolul fiecaruia in aceasta comunitate de invatare, si incep cu Scoala, care este mai mult decat locul unde se desfasoara activitatile scolare. Scoala are de regula o viziune care ii ghideaza actiunile. Ma intreb cati dintre voi v-ati uitat la aceste lucruri cand ati ales scoala la care sa mearga copilul? Si va reamintesc, nu ne uitam la bube, mucegaiuri si noroi. Ne uitam la ceea ce-si propune scoala, misiunea, valorile si viziunea despre ce inseamna educatia copiilor. Si daca cercetam vedem ca scolile au tot soiul de misiuni. Eu (inca) nu cunosc scolile din tara, asa ca m-am uitat la cele din Cluj. Si m-am uitat initial la viziunea scolii cum o gasesc in mediul on-line. De undeva trebuie sa incepem, sa zicem ca gasim un clasament, fie ca ne uitam pe clujul copiilor sau pe un site oficial cum ar fi www.edu.ro, putem vedea acolo scolile din Cluj. Desigur, clasamentele in ceea ce priveste performanta elevilor la testele de evaluare nationala se schimba de la un an la altul, dar locul pe care il ocupa scoala intr-un clasament va fi subiectul unei alte discutii. Deci vedem scolile si ne uitam la viziune:

  • Pe site-ul Colegiului National Emil Racovita, e scris negru pe alb: “Rezultatele elevilor spun totul.”. Misiunea – clara: performanta inalta.
  • Scoala Ioan Bob isi arata mai greu in mediul on-line viziunea. La capitolul “Despre noi” citesc despre istoricul scolii, distinctii si despre regulamentul intern – o lista lunga cu obligatii ale parintilor si drepturi ale elevilor. Nu cred ca nu au nicio viziune, dar nu e deloc transparenta si ma feresc sa fac presupuneri. Nu ma pot abtine sa nu ma intreb de ce parintii au doar obligatii si elevii doar drepturi, dar deocamdata ma abtin sa raspund.
  • Liceul Avram Iancu are misiunea pe prima pagina, scrisa mare si lat, asa ca o puteti studia fara sa sapati dupa ea: “Educarea eficientã şi temeinicã a elevilor, prin valorificarea la maximum a potenţialului fiecãruia, formarea de competenţe care sã le permitã reuşita profesionalã, integrarea în societate, precum şi deschidere cãtre culturã şi o gândire creativã”. Ma chinui putin cu frazele lungi si nici aici nu ma pot abtine sa nu ma intreb oare cand am folosit ultima data cuvantul temeinic si valorificare la maximum si mai ales ce anume inseamna mai exact. Dar deocamdata si aici ma abtin sa-mi raspund.
  • La Liceul National Nicolae Balcescu iarasi nu gasesc misiunea ca fiind transparenta si vizibila.
  • Colegiul national George Cosbuc are pe prima pagina misiunea: “Fiecare elev va fi sprijinit să-şi cunoască şi să-şi dezvolte potenţialul şi aptitudinile în funcţie de interesul şi motivaţiile personale”. Concis si clar.
  • Liceul Gheorghe Sincai zice asa la rubrica “ce ne face deosebiti“: “Specificul școlii noastre este dat de predarea limbii engleze în regim intensiv pe parcursul ciclului primar și al gimnaziului și în regim bilingv la clasele de liceu”.

Sa ne uitam si la Scolile Private:

  • Scoala Elf, “își propune în primul rând să creeze un mediu cald și prietenos, în care copiii să se simtă respectați și încurajați, un mediu în care să învețe cu plăcere.  Rezultatele foarte bune sunt o consecință a acestui fapt.” Adica si mijloacele si scopul in cateva cuvinte. 
  • Transilvania College are o pagina distincta dedicata misiunii: aceea de a “acorda fiecarui copil/elev sansa de a atinge excelenta in tot ceea ce intreprinde, punandu-i in valoare calitatile personale, formandu-l ca om independent, responsabil, increzator in fortele proprii si pregatit sa lucreze in echipa. Prin parteneriatul cu parintii, Transylvania College creeaza un mediu primitor, sigur, creativ, multicultural si deschis comunicarii.” Da, cineva s-a gandit si la parinti.
  • Scoala Internationala Spectrum isi propune, “sa formeze copiilor o personalitate armonioasa, creativa, atasata valorilor nationale si europene, inspirandu-se in actiunea sa educativa din principiile pedagogiei moderne, asigurand un cadru educational cat mai variat si performant, dar si o pregatire fundamentala pentru viata.” Cred ca am eu o problema cu unele cuvinte, cuvantul “modern”e unul dintre ele, dar in esenta inteleg despre ce este vorba.
  • Din 2012 avem in Cluj Scoala Gimnaziala Ortodoxa. Misiunea este “Daca-ti iubesti copilul, arat-o prin educatia pe care i-o dai! (Sfantul Ioan Gura de Aur). Noi credem ca scoala are menirea de a ajuta la formarea competentelor si a deprinderilor care faciliteaza accesul tanarului la cultura, civilizatie si informatie, toate acestea corelate cu valorile moralei crestine, între care sa predomine dragostea si respectul, spiritul de echipa si onoarea, cinstea si dreptatea”.

Din cate stiu eu, singura Scoala de Educatie Alternativa din Cluj este Liceul Waldorf, care are nu numai o misiune distincta ci si o pedagogie altfel: “Antropologia pedagogiei Waldorf priveşte fiinţa umană ca individ, care cere forme de învăţare specifice ritmului său personal de dezvoltare fizică, sufletească şi spirituală. Acest mod de a privi omul este cuprinse într-o programă şcolară proprie, jalonată pe treptele de dezvoltare ale copiilor”.

Nu vreau sa tin partea niciunui sistem – public, privat sau alternativ, doar am vrut sa le vedeti puse unul langa celalalt si sa le tineti deocamdata in minte.

Desigur, poate unii veti da ochii peste cap si veti zice: bine, bine, ce legatura are ceea ce-si propun cu ceea ce fac efectiv? In plus, mai ales daca ne gandim la ciclul primar invatoarea, prin personalitatea ei, prin modul ei de predare si disciplinare este esentiala. Nimic mai adevarat, doar ca e putin probabil ca misiunea personala a invatatoarei sa fie fundamental diferita de misiunea scolii. In plus, asta o stiu din proprie experienta, pur si simplu nu poti afla cine va fi invatatoare in foarte multe scoli. Si fiindca nu poti afla, eu zic ca alegerea sistemului e extrem de importanta. Cand alegem exclusiv invatatoarea, riscam ca daca ea pleaca, sa vina altcineva cu un profil totalmente diferit de cel al invatatoarei initiale. Daca alegem avand in minte sistemul, chiar daca invatatoarea initiala pleaca, sunt sanse mari ca cea care ii  urmeaza sa aiba o viziune daca nu identica cel putin asemanatoare.

Dincolo de mediul on-line si de misiunea formala a scolilor stim cu totii ca exista acele “scoli bune” care au ca obiectiv principal performanta. Acum eu nu vreau sub nicio forma sa zic ca performanta elevilor nu e un criteriu important cand vine vorba de scoala, dar cred, asa cum era scris foarte frumos in misiunea scolii Elf, ca este un rezultat, nu un scop, un rezultat la care se ajunge atunci cand scoala, invatatoarea, copilul si parintele se straduiesc sa creeze impreuna un mediu de invatare dinamic, interesant, prietenos, cald si plin de intelegere.

De ce am vorbit de cele de mai sus? Fiindca scoala pe care am ales-o are o anumita atitudine (exprimata prin misiunea sa) fata de invatare. La modul ideal viziunea scolii, cea a educatoarei si ceea ce transmitem noi copilului ar trebui sa se suprapuna. Ce se intampla cand nu e asa, sau continuand ideea initiala, care este rolul parintilor, al profesorilor si al copiilor in comunitatea de invatare? Stati pe-aproape si povestim curand despre ele.

[sursa foto]

Comments

comments