timthumbMa gandesc sa incep sa scriu o rubrica despre ce anume mai afla cercetatorii in ceea ce priveste dezvoltarea copiilor nostri. O sa o numesc “pastila de stiinta”, dar nu va speriati ca n-o sa va plictisesc (neaparat) cu cifre si texte academice. Multe dintre studii sunt foarte interesante si amuzante.

O sa incep azi cu un studiu despre comunicare, mai precis despre cum se dezvolta la copii competenta in comunicare. Pentru multi dintre noi comunicarea este la modul simplu a vorbi unul cu celalalt. Daca ar fi sa definim comunicarea, fara a ne uita in dictionar, probabil cu totii am raspunde ceva de genul: comunicarea e acel proces prin care se face schimb de informatie intre doi indivizi cu ajutorul gesturilor, limbajului si al simbolurilor. Nimic mai adevarat. Doar ca, schimbul acesta de informatii e o parte necesara dar nu si suficienta pentru intelegerea acestui proces complex, care este comunicarea. Cand comunicam, e drept, transmitem informatii in modurile mai sus amintite, dar acest lucru il facem cu un scop: cu scopul de a ne intelege unii pe altii, cu scopul ajungerii la un „inteles comun” pentru ambii parteneri in comunicare. Practic noi nu facem schimb de date – ci schimbam intelesuri.

Ce zic cercetatorii despre dezvoltarea abilitatii de comunicare la copii? Ei zic ca cei mici nu detecteaza ambiguitatea in comunicare, cu alte cuvinte ei vor spune despre un mesaj ambiguu ca e suficient de bine transmis si ca cel care transmite mesajul o face foarte bine, adica transmite un mesaj clar. Ce e interesat e faptul ca, comportamentul lor spune cu totul altceva, si anume ca ei sunt sensibili la aceste mesaje neclare. Intr-un studiu facut de canadieni in 2012 ei au analizat cum anume se dezvolta abilitatea de a evalua calitatea mesajelor primite intr-un interval de 18 luni la copiii de 4-5 ani. Ei au aratat ca la 4 ani comportamentul copiilor indica faptul ca sunt sensibili la ambiguitate (folosind masuratori ale modului in care au loc miscarile oculare) insa ei nu sunt capabili sa spuna explicit ca mesajul e neclar. Pe la varsta de 5 ani insa, ei sunt deja capabili sa spuna explicit ca mesajul transmis nu contine suficienta informatie. Se considera, asadar ca a fi fi capabil sa-si dea seama de ambiguitatea unui mesaj e o competenta care se dezvolta odata cu varsta si se pare ca are loc undeva in intervalul 4-5 ani.

Aveti grija, deci, chiar daca cel mic spune ca a inteles ce-i spuneti, n-o luati „de buna” pana pe la 5 ani 🙂

Sursa foto: https://bit.ly/XG899u

Comments

comments