Managementul stresului scolar

stres la scoala
Adesea, avem diverse semnale ca ”ceva nu e in regula” cand vine vorba de relatia dintre copilul nostru si scoala.

Uneori copilul plange, tremura, spune ca simte ceva in stomac, vorbeste de senzatia ca se face mic si se scufunda. Toate cele de mai sus mai ales cand vine vorba de a da un test, de a pune o intrebare unui profesor sau de a da un raspuns gresit la scoala.

Uneori spune ca ”se blocheaza si nu mai stie nimic” inainte de un test, alteori crede ca ”uita tot ce a invatat”. Cand e scos la tabla se poate intampla sa se balbaie sau sa roseasca si sa fie cuprins de rusine ca ar putea rade colegii de el. Toate cele de mai sus sunt semnale caracteristice starii de anxietate pe care copilul o traieste cand vine vorba de scoala.

Cauzele aparitiei acestei stari emotionale sunt multiple, insa indiferent de cauze, anxietatea scolara este o problema care trebuie inteleasa si abordata la timp pentru a nu produce efecte pe termen lung asupra echilibrului emotional al copilului si, implicit, asupra performantei lui scolare.

Se pare că anxietatea, teama, ingrijorarea, panica si chiar groaza care apare in diverse situatii scolare este in mare masura un raspuns invatat. Aceasta înseamna ca, desi nu vrem acest lucru, copiii au invatat sa se teama de situatiile in care se confrunta cu o evaluare sau cu un test si uneori chiar sa facă tot posibilul sa le evite

Vestea bună este ca aceste temeri pot fi ameliorate. Asa cum au invatat sa le fie teama de diverse situatii scolare, copiii se pot dezvata de aceste obiceiuri. Pentru aceasta va propun un modul de invatare pentru copii, structurat in 8 sedinte, in urma carora vor explora metode alternative de a face fata diverselor situatii stresante scolare.

Copiii vor invata:

  • cum sa identifice corect emotiile pe care le simt in diverse situatii, ceea ce e un punct esential pentru a invata cum sa isi gestioneze si sa exprime adecvat emotiile (conform situatiei)
  • sa identifice acele situatii care le provoaca neliniste și ingrijorare pentru a identifica unde sunt punctele lor vulnerabile
  • cum sa reducă intensitatea emotiilor de tipul fricii, anxietatii, ingrijorarii care interfereaza cu performanta în sarcini  scolare folosind:
    • tehnici si metode specifice de eliminare a tensiunii fiziologice
    • combaterea gandirii negative si dezvoltarea gandirii realiste, bazate pe fapte nu pe supozitii pentru a spori concentrarea in sarcina
  • sa gaseasca resurse care sa le alimenteze curajul si indrazneala de a se confrunta cu situațiile scolare neplacute
  • cum sa se adapteze cu succes cerintelor de la scoală, fie ca e vorba de cerinte academice sau de cerinte sociale si emotionale

Parintii (desi nu participa la ateliere) vor invata:

  • cum sa isi ajute copiii în lupta lor cu stresul scolar sau cu anxietatea
  • cum sa ai ajute pe copii sa depaseasca obstacolele pe care le intalnesc nu prin evitarea lor ci fiindu-le aproape in încercarea de a le ocoli sau de a sari peste ele.
  • cum sa se ajute pe sine daca la randul lor, ca adulti, duc o lupta cu anxietatea, adaptand pentru sine informatiile primite referitoare la copil

Cum si de la cine vor invata copiii?

  • copiii vor învăța prin jocuri, cărți și alte materiale special pregătite pentru a le trezi și menține treaz interesul, materiale care sunt adaptate vârstei lor
  • de la mine, ca psiholog clinician și psihoterapeut cu experiență profesională și personală atât cu copii cât și cu părinți
  • de la ceilalti copii participanti la atelier. Ceilalti oameni, indiferent de varsta pe care o au, indiferent ca sunt copii sau adulti au o capacitate extraordinara atat de a invata cat si de a-i invata pe altii. Copiii au resurse nebanuite de creativitate, imaginatie si energie si un potential uimitor de a-i ajuta pe altii. In plus, prin experienta de grup copiii invata ca nu sunt singurii care trec prin astfel de dificultati, astfel, o parte din ”rusinea” asociata anxietatii se disipeaza in experienta de grup

Cum vor invata parintii?

  • In urma fiecarei sedinte parintii vor fi informati prin email despre obiectivul urmărit in sedinta respectiva si despre mijloacele folosite astfel. In acest fel ii pot ajuta pe copii sa isi reaminteasca sa practice activitatile si exercitiile si in afara orelor de atelier, pentru ca efectele acestui program sa fie de lunga durata.

Detaliile programului 

Cui se adreseaza: copiilor de 6-11 ani si copiilor de 11-14 ani
Numar de participanti intr-o grupa: 5-8
Durata unei intalniri: 60 minute
Durata atelierului: 6 saptamani
Frecventa: 1 atelier/saptamana

Pretul: 210 lei / atelier (toate cele 6 sesiuni)

Lista de inscriere pentru acest atelier este deschisa. Daca sunteti interesati de participarea copilului la acest atelier va rog sa completati formularul de mai jos. Atunci cand va fi formata o grupa veti fi contactat pentru stabilirea detaliilor concrete privind data de incepere.

Despre celelalte ateliere pentru copii puteti citi mai multe aici.

Va astept cu drag!